W dniu 29.09.2015 r odbyło się seminarium „Budowa sieciowych produktów turystyki wiejskiej”. Tematyka seminarium jest odpowiedzią na zmieniający się rynek agroturystyki i turystyki wiejskiej.  Nie odnosi się on obecnie jedynie do przenocowania i wykarmienia turystów, ale do zapewnienia im wypoczynku i rozrywki w miejscu do którego przyjechali. Zapewnienie szerokiej gamy usług jest możliwe jedynie przy ścisłej współpracy podmiotów na lokalnym rynku turystycznym.

Jako pierwsi wystąpili przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie. Pierwszy wykładowca, Andrzej Wasilewski z Departamentu Promocji i Turystyki  przestawił historię i perspektywy rozwoju turystyki wiejskiej, natomiast Zbigniew Januszek z Departamentu Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich perspektywy finansowania rozwoju lokalnego dla PROW 2014-202.

Przykłady funkcjonujących sieciowych programów turystyki wiejskiej przedstawił Klaudiusz Markiewski (CDR Kraków). Pakiety turystyczne, obejmujące kilkudniowe pobyty (noclegi, wyżywienie, warsztaty, zwiedzanie atrakcji turystycznych) są kierowane zarówno do grup wieloosobowych jak również turystów indywidualnych. Przygotowywane mi.in. przez Lokalne Grupy Działania mogą być oferowane zarówno przez touroperatorów jak i współpracujących usługodawców indywidualnych. Dr Leszek Leśniak z CDR Kraków uwarunkowania budowy zintegrowanych produktów turystyki  wiejskiej (programów turystycznych) w oparciu o lokalny potencjał. Województwo lubelskie należy do grupy regionów w którym dla których turystyka na obszarach wiejskich powinna stanowić jeden z podstawowych kierunków rozwoju turystyki. Potencjał ten będzie dobrze wykorzystany jedynie w przypadku, kiedy będzie zarządzany przez lokalną społeczność a nie podmioty zewnętrzne (które dążą do zysku, a niekonieczne do rozwoju danego obszaru). Wykładowca podkreślał konieczność współpracy na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym instytucji, organizacji i osób zainteresowanych rozwojem danego obszaru. Ważnym elementem rozwoju lokalnego jest też wykorzystanie walorów danego obszaru czyli czegoś  co wyróżnia nas  z ogółu na tle innych. Nasz obszar na tle regionu, kraju, nasze działanie na tle działań innych – w takim samym zakresie lub obszarze tematycznym. Wykorzystanie walorów może przyczynić się do powstania silnej marki danego produktu – jako przykład podał „Manufakturę Różaną” wyrosłą na tle tradycji różanej w Końskowoli.

Zbigniew Pacholik przedstawił działania LGD „Zielony Pierścień” na rzecz tworzenia sieciowych produktów turystyki wiejskiej. Były to m.in. tworzenie szlaków rowerowych łączących punkty turystyczne, szlaków konnych i ornitologicznych, sieci wypożyczalni rowerów, punktów wypoczynkowych przyjanych rowerzystom, Izb Produktu Lokalnego, organizacji tematycznych rajdów rowerowych, Ekomuzeów i questów.

Ważnym punktem seminarium był panel dyskusyjny, którego uczestnicy dyskutowali nad możliwościami rozwoju, ale i ograniczeniami w rozwoju sieciowych produktów turystycznych. Osoby biorące udział w dyskusji jednoznacznie stwierdziły, że współpraca sieciowa jest koniecznością w rozwoju turystyki wiejskiej.